Stödboende är ett självständigt boende för unga 16–20 år med individuellt anpassat stöd. För 16–17-åringar krävs särskilda skäl för placering. Verksamheten styrs av socialtjänstlagen (7 kap. 1 § 1 SoL) och behöver godkännande från IVO.
Stödboende kan vara en grupp av lägenheter eller en samlad lokal, där barn och unga får bo under en period. Målgruppen för stödboende kan vara:
Verksamheten kan också anpassa sin målgrupp beroende på specifika behov. Innehållet i boendet ska anpassas till individens unika förutsättningar och behov, med syftet att göra vistelsen så meningsfull som möjligt för den unge. Det handlar om att skapa en trygg och stödjande miljö där individen får möjlighet att utvecklas.
Det finns ett generellt krav på att all personal, inklusive föreståndaren, ska ha lämplig utbildning och erfarenhet enligt socialtjänstlagen (3 kap. 3 § SoL). Verksamheten ska ha en föreståndare som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller hög kvalitet. Föreståndaren ska ha eftergymnasial relevant utbildning, erfarenhet av liknande arbete och personlig lämplighet, vilket regleras i Socialstyrelsens föreskrifter (8 kap. 1 § HSLF-FS 2016:56) samt socialtjänstförordningen (3 kap. 5 §).
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) prövar föreståndarens kompetens i relation till verksamhetens specifika behov, storlek och målgrupp. IVO kan även följa upp att personalen har den nödvändiga kompetensen genom sin tillsyn.
Vid ansökan om nytt tillstånd utreds och bedöms alla verksamhetens delar. IVO prövar om aktörens företrädare har insikt och är lämpliga, om aktören har de ekonomiska förutsättningar som krävs för att bedriva verksamhet samt om verksamheten har förutsättningar att bedrivas med god kvalitet.
Vissa ändringar av en verksamhet kräver en ansökan om ändring av tillstånd. Det gäller till exempel vid ändring av målgrupp eller lokal. IVO prövar då om verksamheten har förutsättningar att bedrivas med god kvalitet med de ändringar som ansökan avser. Vid ändringsansökan utreds bara de delar av verksamheten som påverkas av ändringen.
I vissa fall räcker det med en anmälan om ändring. Då gör inte IVO någon bedömning och ingen avgift tas ut. Exempel på ändringar som det räcker med att anmäla till IVO är minskning av antalet platser och att verksamheten eller aktören byter namn. IVO utfärdar ett nytt tillståndsbevis utan att någon utredning eller bedömning görs.
En ansökan måste vara komplett för att IVO ska kunna handlägga den. Om något saknas, till exempel bolagsformalia eller annan grundläggande information, begär IVO komplettering.
Under tillståndsprövningen kan olika handläggare från IVO begära kompletteringar. Om ansökan inte kompletteras med efterfrågad information avslutas ärendet. IVO betalar inte tillbaka avgiften för ansökan.
Vid ansökan om nytt tillstånd och i vissa ändringsärenden prövar IVO om aktörens företrädare har insikt och är lämpliga samt om aktören har de ekonomiska förutsättningar som krävs för att bedriva verksamheten.
IVO granskar aktörens styrelse- och ledningspersoner och andra personer med bestämmande inflytande över aktören och verksamheten. Anställda med arbetsledande funktion, som exempelvis en föreståndare, ingår normalt inte i prövningen.
IVO granskar ägare med väsentligt inflytande över aktören. Uppgifter om ägande ska styrkas med relevant handling. Ägare som är fysiska personer omfattas av IVO:s prövning. Om en ägare med väsentligt inflytande är en annan juridisk person omfattar IVO:s prövning även ägare och ledning hos denna.
IVO prövar:
I ägar- och ledningsprövningen beaktar IVO uppgifter från andra myndigheter.
IVO prövar om verksamhetens innehåll uppfyller kraven på god kvalitet. Verksamheten måste vara en helhet där alla delar hänger ihop. Det måste finnas en röd tråd mellan målgruppen och hur verksamheten är utformad.
Vilka områden som utreds skiljer sig mellan olika tillståndspunkter. Det kan till exempel vara verksamhetens målgrupp, antalet platser, verksamhetens innehåll och insatser, lokalernas ändamålsenlighet, föreståndarens och övrig personals kompetens.
När ansökan beviljas utfärdas ett tillståndsbevis tillsammans med beslutet.
Tillståndet från IVO är inte det enda som behövs för att aktören ska kunna bedriva verksamheten. Verksamheten kan också behöva tillstånd från andra myndigheter och följa annan lagstiftning som gäller för verksamheten.
Den aktör som beviljas tillstånd har skyldighet att hålla sig uppdaterad om vilka krav som finns i de regelverk, lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för verksamheten såväl inom socialtjänstens område som inom andra områden.
En ansökan avslås om bedömningen visar att aktören inte uppfyller kraven på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar eller om verksamheten inte bedöms ha förutsättningar att bedrivas med god kvalitet.
IVO underrättar aktören när det finns material som kan ligga till grund för ett icke-gynnande beslut. Aktören får då tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet innan IVO fattar beslut.
Beslutet från IVO går att överklaga. Information om hur överklagandet går till skickas tillsammans med beslutet.
Vill du komma i kontakt med oss eller veta var vi finns? Vi är här för att svara på dina frågor.